søndag 4. oktober 2009

Plum bonanza


Høsten er over oss og med det har jeg gått inn i en syltetranse. Fryseren flyter over av blåbær, bringebær, kirsebær og ikke minst plommer! Jeg var så heldig å få audiens i en herlig frukthave på Grefsen, der trær og busker strutter av fruktbarhet. Etter å ha trålet Nordmarka i timesvis etter blåbær, mistet jeg litt mine egne begrensninger når plommene var så lett tilgjengelig. Det endte med at jeg dro hjem med flere kilo, som nå er omsatt og tildels fortært i form av syltetøy, chutney, terte, kompott og crumble. Mye godsaker ble det!


På slump plommesyltetøy

1 kg Grefsenplommer
1 Bunnpriseple
500 g sukker
1/4 pose Certo syltepulver
1 skvis sitron

Kok opp plommene med stein - fjern disse etter hvert som de flyter opp
Tilsett et skrellet og grovdelt eple
Tilsett sukker og Certo
Skvis en sitron over
Kok i 5 minutter
Smak til med mer sukker eller sitron alt etter som. Husk at syltetøyet er søtere når det er varmt.

Oppskrift til plommechutney fant jeg på Hildes hekle-strikkeri-hurra! og den ble også veldig god. Den skal få stå og godgjøre seg litt før den er klar for en birolle til adventslammet eller juleribba.

2 kommentarer:

  1. en kommentar til da... jeg vil også lage plomme-chutney! men er dårlig med tilgang på grefesenplommer. skal skaffe noen spydebergplommer i stedet. og forresten, kan anbefale butikken traktøren for fine og ganske billige syltetøyglass. har helt ned til sånne bittesmå, sånn mint-gele størrelse liksom. herlig!

    SvarSlett
  2. Tror det funker med Spydebergplommer også, men da trenger du muligens litt mer sukker. Takk for tipset om glass, jeg havnet på Ikea glass til 19 kr denne gang, men kunne egentlig tenkt meg mindre kvantitet på chutneyen.

    SvarSlett