søndag 18. oktober 2009

Mon chéri














Vi har et stort kirsebærtre i bakgården. Et par uker i året blomstrer det og forvandler bakgården til Edens have. Hvis vi en gang skal flytte må vi sørge for å legge visningene til disse få ukene, da er hagen så fin at jeg kan ikke skjønne den som ikke vil bo her. I ganske mange flere uker i året forvandler dette samme kirsebærtreet bakgården til blodig krigssone, der klaser av knuste bær farger bakken og husveggene røde. Siden denne sorten kirsebær er av den sure og uspiselige typen, blir det desverre ikke brukt til stort og det meste faller til jorden. I år tenkte jeg gjøre en liten innsats på dette feltet og bestemte meg for å lage kirsebærlikør. Dette er et langtidsprosjekt og all smakingen frem til den var ferdig dro opp alkoholkonsumet mitt betraktelig. Oppskrift kommer her og den ble supergod!

Annie's kirsebærrus

2 kg knallsure kirsebær
1 1/2 kg sukker
1 flaske 60 % sprit ( kjøpsprit, ikkeno tull)

Bland sukker og bær. Dette skal stå noen dager til sukkeret er ganske absorbert. Vend innimellom. Fyll på med sprit etter smak og behag, det er ikke godt om den blir for sterk. Jeg brukte ca. 3/4 flaske. Fyll det opp i f. eks norgesglass og vend innimellom så sukkeret løser seg opp. La det stå slik i 2 mnd. Sil deretter bær fra væske og fyll likøren opp i noen fine flasker.
Hele bær som blir skilt ut kan brukes til is eller vaniljekesam og er farlig gode!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar